بورس کالا
بورس كالا ، بازار متشكل و منسجمی است كه تعداد زیادی از عرضهكنندگان، كالای خود را عرضه و كالای مربوطه پس از بررسیهای كارشناسی و قیمتگذاری توسط كارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه میشود. در این بورسها، معمولاً كالاهای خام و فرآورینشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج داد و ستد میشوند. یكی از مزایای بورس كالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیمگری است كه تمامی تولیدكنندگان، مصرفكنندگان و تجار كالا با حضور این نهادها، از مزایای مترتب بر قوانین و مقررات حاكم بر بورس برخوردار میشوند.
محصولات معامله شده در بورس کالا

فلزات و مواد معدنی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی

محصولات کشاورزی

معاملات آتی
بازار محصولات صنعتی و كشاورزی در ایران همواره با محدودیت ها و دشواری های ساختاری زیادی روبرو بوده و بخش عمده ای از این مشكلات مربوط به عدم استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی و ساختار نامناسب و ناكارآمدی بازار می باشد كه با وجود تلاش های بسیار انجام شده توسط دولت محترم طی 2 دهه اخیر در جهت اصلاح این ساختار ، اما شاهد عدم بازدهی مناسب و حصول نتایج مورد انتظار در این بخش بوده ایم به گونه ای که علی رغم صرف هزینه های بسیار توسط دولت برای تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده ها و محصولات، اما در بخش تولید و توزیع و در پی آن مصرف کنندگان همواره با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند که مهمترین این مشکلات را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:
- نوسانات کاذب قیمت محصولات ناشی از ارتباط نامشخص و نامناسب میان عرضه و تقاضا.
- عدم امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت.
- فقدان یک نظام قیمت گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز ببازار
- نبود یک سیستم اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله.
- فقدان یک سیستم جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار و تصمیم گیری مطلوب.
- عدم هماهنگی میان بخش های تولیدی و بازرگانی در زمینه واردات، صادرات و بازار مصرف.
از آن جایی که بورس های کالا به عنوان نهادهایی سازمان یافته جهت داد و ستد قانونمند و نیز توسعه بازار سرمایه و بخش های مختلف اقتصادی به شمار می روند، لذا نتایج عملکرد آنها می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در مناسبات تولید، توزیع ، مصرف و در نتیجه افزایش رفاه اقتصادی جوامع به دنبال داشته باشد؛ چرا که بورس کالا تجلی گاه خواسته های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و در این بازار است که همه فعالان بازار، نیازهای خود را در یک فضای رقابتی، شفاف و قانونمند مطرح می کنند. از مهمترین اهداف و اثرات بورس کالا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- ایجاد بازاری قانونمند و سازمان یافته جهت تسهیل داد و ستد کالاها.
- سامان دهی بازار کالاها از طریق مکانیزم اجرایی ناظر بر تعهدات و تضمین منافع طرفین معامله .
- کشف شفاف قیمت کالاها بر اساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار .
- برقراری امکان اعمال مدیریت ریسک در بازار .
- امکان انجام معاملات نقد، نسیه، سلف، آتی و اختیار با استفاده از ابزار های نوین مالی.
- توسعه سرمایه گذاری و فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش.
- اطلاع رسانی درباره وضعیت بازار داخلی و خارجی کالاهای پذیرش شده به منظور افزایش سطح دانش فعالان بازار.
ارکان شرکت بورس کالای ایران ( سهامی عام ) عبارتند از:
- مجامع عمومی
- هیئت مدیره
- مدیرعامل
- بازرس/حسابرس