شرکت کارگزاری بورس ابراز بلاگ https://ebrazonline.ir/ ارسال های مربوط به شرکت کارگزاری بورس ابراز en-gb admin@domain.com Copyright 2024 اوراق یا ابزار مشتقه (بخش اول : مفاهیم اولیه) https://ebrazonline.ir/blog/2023/06/blog4030 اوراق یا ابزار مشتقه

ابزارهای مشتقه نوعی ابزار مالی هستند که ارزش ان ها از ارزش سایر اوراق بهادار مشتق می شوند علت نامگذاری این ابزارها به عنوان مشتقه نیز همین امر می باشد که ارزش خود را از سایر اوراق بهادار ، سهام و اوراق قرضه ، نرخ سود ، نرخ ارز ، شاخص سهام و حتی کالاهای اساسی دارند، مشتقه قراردادی براساس دارایی پایه است که ارزش آن با توجه به قیمت و نوسانات قیمتی دارایی پایه مشخص می‌شود.
 

انواع اوراق مشتقه
  1. قرارداد آتی Futures contract
  2. پیمان آتی Forward contract
  3. قرار داد معاوضه Swap
  4. قرارداد اختیار معامله Option contract
 
1. قرار داد آتی future contract

قرارداد آتی توافقنامه‌ای مبتنی بر خرید و فروش دارایی در زمان معینی در آینده و با قیمت مشخص است. مشخصات و ویژگی‌های کالا، تاریخ و قیمت قراردادهای آتی از جمله مواردی هستند که توسط ضوابط بازار بورس تعیین می‌شوند و قراردادهای آتی عملاً استانداردشده هستند.
هزینه کل معامله باید در تاریخ سررسید قرارداد آتی پرداخت شود. اما با توجه به اینکه در این صورت ریسک نکول طرفین قرارداد بالاست، وجهی به‌عنوان “وجه تضمین” از طرفین دریافت و به‌صورت روزانه محاسبه و بروز می‌شود. بیشتر قراردادهای آتی منجر به تحویل فیزیکی کالا نمی‌شود و اکثر سرمایه‌گذاران قبل از رسیدن زمان تحویل کالا، موضع معاملاتی خود را می‌بندند.


2. پیمان آتی یا forward

پیمان آتی (forward)  همان قرارداد آتی (future)  است با این تفاوت که قراردادهای آتی (future)  در بازار بورس معامله می‌شوند و پیمان‌های آتی (forward)  در بازارهای متشکل خارج از بورس معامله می‌شوند. مشخصات و ویژگی‌های کالا، تاریخ و قیمت پیمان آتی بر اساس ضوابط بازار غیررسمی توافق می شود.


3. قرارداد معاوضه یا سوآپ

در قرارداد معاوضه طرفین آن متعهد می‌شوند که برای یک زمان مشخص، دو دارایی یا منافع حاصل از آن‌ها را با کیفیت مشخص و به نسبت تعیین‌شده، معاوضه نمایند. بدیهی است بعد از انقضای قرارداد، دارایی‌ها یا منافع حاصل از آن‌ها به صاحبان اولیه آن‌ها برمی‌گردد. 


4. قرارداد اختیار معامله یا آپشن

قراردادهای اختیار معامله که یکی از انواع اوراق مشتقه هستند، به دو نوع اختیار خریدCall Option  و اختیار فروش Put Option   تقسیم می‌شود.
 دارنده اختیار خرید ( long call option)  با پرداخت مبلغی، این حق را برای خود می‌خرد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمتی معین و در تاریخی مشخص یا قبل از آن، بخرد. به همین ترتیب، دارنده اختیار فروش (long put option)  با پرداخت مبلغی این حق را برای خود می‌خرد که دارایی موضوع قرارداد را با قیمتی معین و در تاریخی مشخص یا قبل از آن، بفروشد.
 قرارداد اختیار خرید و اختیار فروش به دو حالت اروپایی و آمریکایی تقسیم می‌شود. در حالت اروپایی، فقط در زمان سررسید می‌توان از اختیار معامله استفاده کرد ولی در حالت آمریکایی در هر زمانی تا قبل از سررسید و همچنین در سررسید، امکان استفاده وجود دارد.

 
انواع قرارداد آپشن
 
اختیار خرید  Call         اختیار فروش Put
هر دو نوع اختیار را می‌توانیم بخریم یا بفروشیم که چهار حالت ایجاد میشود
1- خرید اختیار خرید  Call optionLong
خریدار اختیار دارد سهام پایه رو در سررسید با قیمت اعمال بخرد
2- فروش اختیار خرید    Call optionShort
فروشنده متعهد به فروش سهم پایه با قیمت اعمال در سررسید هست
  • نیاز به وثیقه یا بلوکه شدن وجه تضمین دارد
3- خرید اختیار فروش  Put optionLong
خریدار اختیار داره در روز سررسید سهام پایه رو به قیمت اعمال  بفروشد
4- فروش اختیار فروش  Put optionShort
فروشنده متعهد به خرید نماد پایه در روز سررسید به قیمت اعمال می‌باشد
  •  نیاز به وثیقه یا بلوکه شدن وجه تضمین دارد
 
 بندها و ویژگی‌های قرارداد آپشن
  1. تاریخ سررسید قرارداد   
  2. اندازه قرارداد
  3. قیمت اعمال
 
تاریخ سررسید قرارداد   

تاریخی ثابت و مشخص در زمان انتشار قرارداد می باشد که پایان یا روز اعمال قرارداد را تعیین می کند .
تا قبل از تاریخ سررسید ، قراردادها قابل معامله می باشند به عبارتی می توان بارها موقعیت جدید اتخاذ کرد و ان را بست در تاریخ سررسید یا روز اعمال که اخرین روز از عمر قرارداد است در صورتی که موقعیت باز داشته باشید بنا براینکه خریدار یا فروشنده قرارداد هستید با قیمت اعمال تسویه فیزیکی انجام خواهد شد .
خریدار : مجاز به درخواست اعمال فیزیکی و پرداخت وجه برای قرارداد کال یا واگذار نمودن سهم برای قرارداد پوت می‌باشد  
فروشنده : متعهد به اجرای قرارداد است 
مفهوم اختیارمعامله دقیقا در این روز جلوه پیدا می کند که خریدار اختیار دارد قرارداد را اعمال کند ولی فروشنده متعهد به اعمال است .
توجه : بعد از تاریخ سررسید قرارداد منقضی شده و قابل معامله و اعمال نمی‌باشد.


اندازه قرارداد

اندازه قرارداد تعداد سهم پایه است که طبق قرارداد در روز سررسید بین خریدار و فروشنده مبادله می شود و در ابتدای تخصیص در بورس تهران 1000 سهم است.
نکته : وقتی که شما 1 قرارداد بخواهید  بخرید یا بفروشید مبلغ بصورت پریمیوم ضرب در اندازه قرارداد محاسبه خواهد شد .
گاهی تا قبل از سررسید به علت افزایش یا کاهش سرمایه سهم پایه، اندازه قرارداد دچار تغییر می‌شود که متفاوت از 1000 سهم است.


قیمت اعمال

قیمت اعمال مبلغی که در قرارداد مشخص است و طرفین قراداد در موعد سررسید مطابق آن قیمت دست به خرید یا یا فروش دارایی پایه می‌زنند.


زنجیره قراردادها

لیستی‌ا‌ست از کلیه قراردادهای موجود برای یک دارایی پایه که قراردادهای اختیار خرید (Call) و اختیار فروش (Put) با تاریخ سررسید یکسان و قیمت اعمال متفاوت را در یک سطر در کنار هم نمایش می‌دهد. برای هر دارایی پایه ممکن است چندین زنجیره قرارداد به صورت همزمان فعال باشند. هر زنجیره تاریخ سررسید خود را دارد و در آن قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش لیست می‌شوند.

نام گذاری  قراردادهای آپشن به شکل زیر می باشد
اختیار خرید : حرف "ض"+ حداکثر 4 حرف از نام سهم پایه + عدد چهار رقمی به عنوان شمارنده
اختیار فروش : حرف "ط"+ حداکثر 4 حرف از نام سهم پایه + عدد چهار رقمی به عنوان شمارنده
مثال  نماد قرارداد اختیار خرید معامله سهم شپنا : ض + شنا + 2011 (2 نشان دهنده برج می‌باشد)  ضشنا2011
مثال نماد قرارداد اختیار فروش معامله سهم شپنا : ط + شنا + 2011 (2 نشان دهنده برج می‌باشد)  طشنا2011


در ادامه به انواع استراتژی های معاملاتی آپشن می‌پردازیم
 
 
 
 
 ]]>
Sun, 25 Jun 2023 09:52:00 +0430 https://ebrazonline.ir/blog/2023/06/blog4030 مقالات
لایحه بودجه 1402 (بخش ششم (آخر) : نکات نهایی) https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4026 در بخش قبلی به مصارف بودجه عمومی پرداختیم.

صندوق های بازنشستگی

 • میزان اعتبارمشخص شده برای چهارصندوق بازنشستگی نیازمندکمک دولت (کشوری، لشکری، فوالد و وزارت اطلاعات) مجموعا حدود 33۱ هزار میلیارد تومان است. 
• این مبلغ بدون درنظر گرفتن اعتبارات دو صندوق پایدار از نظر مالی است شامل: 16 هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی (که بسیار کمتر از هزینه های واقعی آن است) و ۴ هزار میلیارد تومان برای صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر. همچنین کمک های دستگاه های مادر به صندوق های ذی ربط (همچون صندوق صداوسیما، صندوق کارکنان بانک ها و ...) به دلیل عدم شفافیت در این محاسبه لحاظ نشده است.
• در لایحه ی ارائه شده، اعتباری جهت تسویه ی دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی که بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود درنظر گرفته نشده است.

وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه عمومی

* صندوق بازنشستگی کشوری به تنهایی 207 هزار میلیارد تومان از مصارف عمومی را شامل می شود.
** تصویر برگرفته از سایت مرکز پوهش های مجلس

بهره مالکانه

• بهره مالکانه و حقوق دولتی براساس درصدی از مبلغ فروش شرکت ها محاسبه شده و مقدار پرداخت شده آن در هرسال، در بودجه همان سال شناسایی می شود.
• درآمد حاصل از مالکیت دولت در مجموع حدوداً 96 هزار میلیارد تومان اعلام شده که در نتیجه بهره مالکانه معادن تقریبا یک سوم کل درآمد دولت از مالکیت دولتی است.

• تغییرات بهره مالکانه می تواند ریسک هایی را ایجاد کند :
۱. اصلاح ضرائب قیمتی محصولات معدنی که باعث کاهش سود شرکت های پایین دست می شود.
2. اصلاح فرمول بهره مالکانه و حقوق دولتی که سود شرکتهای معدنی را کاهش خواهد داد.

نکات:

 بررسی تجربه سال های گذشته نشان می دهد که بخشی از منابع پیش بینی شده دولت طی سال محقق نخواهد شد و به این دلیل، دولت طی سال با کسری احتمالی تامین نشده مواجه می شود، این کسری تامین نشده ناشی از بیش برآوردی منابع عمومی دولت است.
• بیشترین فشار کسری بودجه در هر سال به صندوق های بازنشستگی و سازمان های بیمه گر وارد می شود و دولت با عدم پرداخت سهم بیمه خود به این سازمان ها مشکلات ساختاری جدی را به آنها تحمیل می کند.

• نسبت بدهی های داخلی به تولید ناخالص داخلی کشورمان به نسبت اکثر کشورهای هم رتبه(ترکیه، یونان، برزیل و آفریقای جنوبی)، کمتر است.
ایران بدهی خارجی معنا داری ندارد که این یک مزیت و پتانسیل مهم در صورت برداشته شدن تحریم ها محسوب می شود.
 حمایت از ساخت و ساماندهی مسکن از جمله نقاط قوت لایحه بودجه می باشد.]]>
Wed, 24 May 2023 12:29:00 +0430 https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4026 مقالات
لایحه بودجه 1402 (بخش پنجم : مصارف بودجه عمومی) https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4025 در بخش قبلی به واگذاری دارایی های مالی پرداختیم.

اعتبارات هزینه ای (هزینه ها)

* ارقام به هزار میلیارد تومان (همت) درج شده است.

اعتبارات هزینه ای دولت :
• در لایحه بودجه 1402 مبلغ اعتبارات هزینه ای، 454،1 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به لایحه بودجه  1401، 51% افزایش را نشان می دهد.

• نسبت اعتبارات هزینه ای به مصارف عمومی 73% می باشد که نشان دهنده بزرگ بودن سهم اعتبارات هزینه ای از کل مصارف عمومی بودجه می باشد.
• با توجه به میزان تورم انتظارات براین است در قسمت حقوق و دستمزد افزایش بیشتری رخ دهد بنابراین حدود50 همت به این قسمت کسری اضافه می شود.



تملک دارایی سرمایه ای (بودجه عمرانی)

* ارقام به هزار میلیارد تومان (همت) درج شده است.

تملک دارایی های سرمایه ای :
• تملک دارایی های سرمایه ای یا همان بودجه عمرانی، در لایحه بودجه سال 1402 نسبت به لایحه بودجه سال 1401 ، 30% رشد داشته است. بخش ساختمان و مستحدثات 63 درصد از کل تملک دارایی های سرمایه ای را به خود اختصاص داده است.
• نسبت تملک دارایی های سرمایه ای به مصارف عمومی حدود 16.5% می باشد بنابراین تملک دارایی های سرمایه ای سهم کوچکی از مصارف عمومی بودجه را دارند.
اگر دولت درآمدهای ذکر شده را نتواند محقق کند، یکی از بخش هایی که متضرر می شود تملک دارایی های سرمایه ای(بودجه عمرانی) است. 



تملک دارایی مالی

* ارقام به هزار میلیارد تومان (همت) درج شده است.

تملک دارایی های مالی :
 تملک دارایی های مالی در لایحه بودجه 1402 نسبت به لایحه بودجه 1401، 30% افزایش داشته است.
 نسبت تملک دارایی های مالی به مصارف عمومی حدود 10% می باشد بنابراین تملک دارایی های مالی کوچکترین سهم را از مصارف عمومی بودجه دارند.
• بازپرداخت اصل اوراق مالی 86% از کل تملک دارایی های مالی را تشکیل می دهد.




در بخش بعدی(ششم) به واگذاری دارایی های مالی پرداختیم.

 ]]>
Wed, 24 May 2023 09:53:00 +0430 https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4025 مقالات
لایحه بودجه 1402(بخش چهارم : واگذاری دارایی‌های مالی) https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4024 در بخش قبلی به واگذاری دارایی های سرمایه ای پرداختیم.

واگذاری دارایی مالی

 * ارقام به هزار میلیارد تومان (همت) درج شده است.

واگذاری دارایی مالی :

 • منابع حاصل از واگذاری دارایی های مالی در لایحه بودجه 1402، مبلغ 294 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به لایحه بودجه 1401 ، 2%  کاهش را نشان می دهد.
منابع حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی و منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی به ترتیب 49 و110 درصد افزایش داشته است.
در بودجه میزان اوراق منتشر شده 185 همت و بازپرداخت آن 173.5 همت که بسیار بهم نزدیک می باشد بنابراین انتشار اوراق را زیاد برآورد نکرده اند.



در بخش بعدی(پنجم) به مصارف بودجه عمومی پرداختیم.]]>
Sat, 20 May 2023 16:46:00 +0430 https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4024 مقالات
لایحه بودجه 1402 (بخش سوم : واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای) https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4023 در بخش قبلی به درآمدها پرداختیم.


واگذاری دارایی سرمایه ای

​* ارقام به هزار میلیارد تومان (همت)درج شده است.

واگذاری دارایی سرمایه ای :
 بخش عمده تشکیل دهنده این ترم از بودجه را منابع حاصل از فروش نفت به خود اختصاص می دهد.
دولت از محل صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی( با کسر سهم 40% صندوق توسعه ملی و 14.5% شرکت ملی نفت)  603.8 هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی کرده است.
وابستگی لایحه بودجه 1402 به مالیات 42% و صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی 30% و در مجموع 72% است.
در حال حاضر توان تولید نفت کشور حدود 4 میلیون بشکه است که حدود 2.1 میلیون بشکه مصرف داخل می باشد و مابقی را می توان صادر کرد.

​دولت منابع ارزی حاصل از فروش نفت را تبدیل به ریال می کند، یعنی درآمدهای ارزی (حواله های ارزی) را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهد و در ازای آن ریال درخواست می کند، بانک مرکزی اگر به ازای این حواله های ارزی ریال چاپ کند پایه پولی افزایش پیدا می کند و اگر این حواله های ارزی را در بازار به فروش برساند قیمت ارز در اثر عرضه کاهش می یابد، با کاهش نرخ ارز،تولید نابود می شود و واردات کالاها افزایش می یابد. بنابراین یکی از معضلات اقتصاد کشور، نفتی است که در اختیار دولت است.

مقایسه واگذاری دارایی های سرمایه ای در سالهای 1401 و 1402



• در لایحه بودجه سال 1402 فروش روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت برآورد شده است در حالی که در لایحه بودجه سال 1401 فروش روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت برآورد شده بود.
• قیمت هر بشکه نفت 85 دلار لحاظ شده است که در سال گذشته نرخ فروش نفت60 دلار برآورد شده بود.
• نرخ تسعیر نیز 23.000 تومان در نظر گرفته شده است و در قیاس با سال گذشته تغییری نکرده است.
• سهم شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت 14.5% می باشد.
• سهم صندوق توسعه ملی 40% می باشد.

برآورد درآمد حاصل از فروش نفت در سال 1402

فروش نفت در سال 1401 به صورت برآوردی حدود 800.000 بشکه بطور متوسط بوده است، با توجه به گشایش های صورت گرفته و با دید مثبت، برآورد برای فروش نفت در سال آینده حدود 1.000.000 بشکه نفت در روز می باشد، بنابراین میزان فروش نفت، سالانه حدوداً 365 میلیون بشکه (روزانه 1.000.000 بشکه در 365 روز سال) خواهد بود. چنانچه دولت موفق به فروش هر بشکه نفت با نرخ 70 دلار شود، پیش بینی می شود درآمد نفت در سال آینده حدود 25میلیارد دلار خواهد شد، درآمد حاصل از فروش گاز حدود 2 میلیارد دلار تخمین زده می شود. بنابراین درآمد ناشی از فروش نفت و میعانات گازی حدود 27 میلیارد دلار خواهد بود.

15%  از عواید حاصل از فروش نفت متعلق به شرکت ملی نفت می باشد که مبلغ حدود 4 میلیارد دلار خواهد بود همچنین دولت موظف است 40% از عایدات حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی بازگرداند که ارزش این بخش نیز حدود 10.8 میلیارد دلار می شود، با این فرض که دولت سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت نکند درآمد حاصل از فروش نفت با تقریب 23 میلیارد دلار برآورد می شود.


فروش نفت و فرآورده های نفتی :




براساس برآوردهای ما این میزان درآمد نفتی دیده شده در لایحه بودجه 1402 برای امسال قابلیت تحقق نخواهد داشت.


کسری بودجه ساختاری: 
شکاف بین مصارف عمومی دولت و درآمدها را کسری بودجه ساختاری می گویند. 

​* ارقام به هزار میلیارد تومان (همت) درج شده است.

شکاف بین درآمدها و هزینه ها را کسری تراز عملیاتی (کسری بودجه) می گویند.
شکاف بین واگذاری دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی های سرمایه ای را تراز سرمایه ای می گویند.

شکاف بین واگذاری دارایی های مالی و تملک دارایی های مالی را تراز مالی می گویند.




واگذاری دارایی های سرمایه ای فروش و واگذاری دارایی های منقول و غیر منقول (هزار میلیارد تومان) : 




واگذاری شرکتهای دولتی (هزار میلیارد تومان) :



در بخش بعدی(چهارم) به واگذاری دارایی های مالی پرداختیم.]]>
Sat, 20 May 2023 09:15:00 +0430 https://ebrazonline.ir/blog/2023/05/blog4023 مقالات
لایحه بودجه 1402 (بخش دوم : درآمدها) https://ebrazonline.ir/blog/2023/04/blog4022 در بخش قبلی به کلیات لایحه بودجه 1402 پرداختیم.
 
درآمدها


*‌ارقام به هزار میلیارد تومان (همت)  درج شده است.

درآمدهای عمومی :
 
منابع حاصل از درآمدهای عمومی در لایحه بودجه 1402، 978 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به لایحه بودجه 1401، 47% افزایش داشته است.
درآمدهای مالیاتی سهم بزرگی از منابع درآمدهای عمومی را در اختیار دارد (بیش از 80% کل درآمد های عمومی) این سهم در لایحه بودجه سال آینده 57% رشد کرده است.
- مالیات به عنوان اصلی ترین فاکتور درآمدهای پایدار دولت با 57% رشد نسبت به لایحه بودجه 1401 به 826.3 هزار میلیارد تومان و سهم 41% از منابع عمومی دولت رسیده است.
- در خصوص مالیات، برآورد ما به این صورت است که حدود 150-100 همت آن قابلیت تحقق ندارد.
 

 




نکات مهم درخصوص درآمدهای مالیاتی


 
•رشد 122% مالیات اشخاص حقوقی
•رشد 86% مالیات مستقیم
•رشد 67% مالیات بر واردات
•مطابق با بودجه سال جاری مالیات ۲۵ درصدی بخش تولید به ۱۸ درصد کاهش‌یافته است به منظور حمایت از تولید


سهم درآمد مالیاتی از منابع عمومی دولت :



مقايسه نرخ تورم با ميزان افزايش درآمدهاي مالياتي در قوانين بودجه ساليانه :



در بخش بعدی(سوم) به واگذاری دارایی های سرمایه ای پرداختیم.
]]>
Wed, 26 Apr 2023 09:03:00 +0430 https://ebrazonline.ir/blog/2023/04/blog4022 مقالات
لایحه بودجه 1402 (بخش اول : کلیات ) https://ebrazonline.ir/blog/2023/04/blog4021 •لایحه بودجه 1402 کل کشور بالغ بر 5،264 همت برآورد شده است.
•بودجه کل کشور به دو بخش بودجه عمومی دولت و بودجه شرکتهای دولتی تقسیم می‌شود:
–مبلغ 2،164 همت به عنوان بودجه عمومی دولت برآورد شده است که این عدد معادل با 41% از کل بودجه سال 1402 می باشد.
–مبلغ 3،100 همت به عنوان بودجه شرکت های دولتی برآورد شده است (شرکتی دولتی محسوب می‌شود که 51% و یا 50 درصد بعلاوه 1 سهم از آن در اختیار دولت باشد و دولت کنترل آن را در دست داشته باشد).
•بودجه عمومی دولت به دو بخش منابع و مصارف عمومی دولت و منابع ومصارف اختصاصی دولت تقسیم می‌شود:
–منابع و مصارف عمومی دولت معادل 1،984 همت می‌باشد که 91% از سهم کل بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می‌دهد.
–منابع و مصارف اختصاصی دولت معادل 180 همت می‌باشد.

*‌ارقام به هزار میلیارد تومان (همت)  درج شده است.

•بودجه عمومی دولت: مربوط به دخل و خرج دولت می باشد و عموماً زمانی که از بودجه کشور صحبت می‌شود منظور همین بخش است.
•بودجه شرکتهای دولتی: بخش بزرگی از بودجه کل کشور را تشکیل می‌دهد (59%) که شامل درآمدها و هزینه های شرکتهای دولتی و بانکها نیز می‌شود ولی با جزئیات ارائه نمی‌گردد و در مجلس مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.
نکته : برخی از ارقام مانند درآمدهای شرکت ملی نفت در هر دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکتهای دولتی همزمان منظور می‌گردد، بنابراین اقلام دوبار منظور شده باید کسر گردد.

بودجه عمومی دولت، خود به دو بخش تقسیم می‌شود :
•منابع و مصارف عمومی:
منابع عمومی که در لایحه بودجه سال 1402 برابر با 1984 همت پیش‌بینی شده است، منابعی هستند که همگی به حساب‌های دولت در خزانه واریز شده، در آن تجمیع شده و سپس بین مصارف عمومی مختلف تقسیم می‌شود، مدیریت این تقسیم با سازمان برنامه و بودجه کشور است.
•منابع و مصارف اختصاصی:
منابع اختصاصی که در لایحه بودجه سال 1402 برابر با 180 همت پیش‌بینی شده است، منابعی هستند که محل مصرفشان، همان دستگاه ایجاد کننده درآمد است (مانند درآمد بیمارستان ها یا دانشگاه‌ها). بیش از نیمی از منابع اختصاصی در لایحه بودجه سال 1402 برای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی زیرمجموعه وزارت بهداشت پیش‌بینی شده است.

​منابع و مصارف عمومی دولت: معادل 1،984 همت می باشد که 91% از سهم کل بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می‌دهد.
منابع: درآمدها، واگذاری دارایی سرمایه ‌ای و واگذاری دارایی مالی
•درآمد‌ها : شامل مالیات‌ها و درآمدهای غیرمالیاتی(مثل جرائم و خسارات، سود شرکت‌های دولتی، درآمد فروش کالا و خدمات دولتی و ...)
•واگذاری دارایی سرمایه ‌ای : شامل منابع حاصل از صادرات نفت و گاز، واگذاری شرکت‌های دولتی یا پروژه‌های عمرانی نیمه تمام، فروش اموال یا زمین های دولتی و ...
•واگذاری دارایی مالی : در قالب انتشار اوراق مالی، دریافت انواع وام‌ها و ....
مصارف: هزینه ها، تملک دارایی سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی
•هزینه‌ها : شامل حقوق و دستمزد کارکنان و مستمری‌بگیران دولت، هزینه‌های مصرفی ادارات دولتی و ...
•تملک دارایی سرمایه‌ای : شامل تأمین تجهیزات، ماشین‌آلات، ساختمان‌ها و همچنین اجرای طرح‌های عمرانی دولتی.
•تملک دارایی مالی : شامل بازپرداخت اصل و سود اوراق قرض، وام‌ها و سایر بدهی‌های دولت.



*‌ارقام به هزار میلیارد تومان (همت)  درج شده است.
شکاف بین درآمدها و هزینه ها را کسری تراز عملیاتی (کسری بودجه) می‌گویند

میزان کسری بودجه در سال 1400 به صورت چشمگیری افزایش داشته است یکی از دلایل آن، افزایش حقوق و دستمزد به دلیل یکسان سازی بوده است.



مقایسه میزان کسری بودجه عملیاتی طبق قانون و عملکرد



​منابع بودجه عمومی دولت :
 
•درآمدها در شش بخش ارائه می‌شود :
1. درآمدهای مالیاتی  2. درآمدهای ناشی از کمک‌های اجتماعی
3. درآمدهای حاصل از مالکیت دولت  4. درآمدهای حاصل از فروش کالا و خدمات
5. درآمدهای حاصل از جرائم و خسارت    6. درآمدهای متفرقه

 
•واگذاری دارایی سرمایه‌ای در سه بخش ارائه می‌شود :
1. منابع حاصل از نفت و فراورده‌های نفتی  2. منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیر منقول
3. منابع حاصل از واگذاری طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای
4. منابع حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی

 
•واگذاری دارایی مالی شامل بخش های زیر می‌باشد :
1. منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی  2.منابع حاصل از استفاده از تسهیلات خارجی
3.منابع حاصل از استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی  4. منابع حاصل از دریافت اصل وام ها
5. منابع حاصل از برگشتی سالهای قبل                                       6.منابع حاصل از سایر واگذاری‌ها
7.منابع حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی 


مصارف بودجه عمومی دولت :
 
•هزینه ها :
1.جبران خدمات کارکنان دولت  2.استفاده از کالا و خدمات
3.هزینه های اموال و دارایی  4.یارانه*
5.کمک های بلاعوض  6.رفاه اجتماعی
7.سایر هزینه‌ ها
*این آیتم شامل یارانه های نقدی که به صورت ماهانه به خانوارها پرداخت می‌شود، نمی‌گردد
•تملک دارایی های سرمایه‌ای :
1.ساختمان و سایر مستحدثات  2.ماشین آلات و تجهیزات
3.سایر داراییهای ثابت  4.استفاده از موجودی انبار
5.اقلام گرانبها  6.زمین
7.سایر دارایی های تولید نشده
 
•تملک دارایی های مالی :
1.اعتبارات موضوع واگذاری سهام  2.بازپرداخت اصل اوراق مالی
3.بازپرداخت اصل تسهیلات بانکی  4.تعهدات پرداخت نشده سالهای قبل
5.بازپرداخت اصل وام های خارجی و تعهدات  6.واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای
7.سرمایه گذاری، کمک های فرهنگی و اقتصادی بین المللی


 
•تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) در دهه گذشته سهم بسیار کوچکی را به خود اختصاص داده است.
•در خصوص تملک دارایی های مالی (بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی) با توجه به انتشار اوراق در سالهای اخیر، برآورد می‌شود این بخش به مرور افرایش پیدا کند.

مقایسه خلاصه لایحه بودجه کل کشور در سالهای 1401 و 1402

 

در بخش های آتی هریک از آیتم های جدول بالا به تفکیک بررسی و توضیح داده می‌شود.

]]>
Mon, 17 Apr 2023 07:30:00 +0430 https://ebrazonline.ir/blog/2023/04/blog4021 مقالات
افزایش سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی "ومهان" https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog82 گروه توسعه مالی مهر آیندگان در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به بهمن‌ماه سال جاری مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری خود را برابر با ۹ هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان اطلاع‌رسانی کرد، "ومهان" میزان بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری که در بهمن‌ماه از خود برجای گذاشت مربوط به شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه و شرکت‌های غیر بورسی بود.

عمده‌ترین سرمایه‌گذاری گروه توسعه مالی مهر آیندگان در بهمن‌ماه مربوط به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه بود، بهای تمام‌شده پرتفوی بورسی "ومهان" بالغ‌بر ۷ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بود و مجموع بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۲ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان بود.

بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری گروه توسعه مالی مهر آیندگان در پرتفوی بورسی در مقایسه با ماه گذشته حدود ۳۲۴ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، ارزش بازار پرتفوی بورسی "ومهان" در یازدهمین ماه از سال جاری در شرکت‌های بازار سرمایه ۲۶ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان به ثبت رسید.

گروه توسعه مالی مهر آیندگان در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به بهمن‌ماه سال جاری در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های «بورسی» ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خود را بالغ‌بر ۲۶ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان به ثبت رساند که نسبت به بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها رشد ۲۵۷ درصدی را به همراه داشت.

عمده‌ترین بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری در پرتفوی بورسی "ومهان" مربوط به بخش «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» با یک هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان بود و پس‌ازآن نیز بیشترین بهای تمام‌شده مربوط به بخش «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با یک هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان بود، در این دوره ماهانه بخش «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، مواد و محصولات دارویی و فلزات اساسی» با افزایش سرمایه‌گذاری همراه بودند.

بیشترین میزان ارزش بازار در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های «بورسی» در اختصاص شرکت «سنگ‌آهن گل‌گهر» با ۵ هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان بود، همچنین «سرمایه‌گذاری غدیر» نیز با ۴ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را در این دوره در اختیار داشتند.

"ومهان” با سرمایه ثبت‌شده ۳ هزار میلیاردتومانی در عملکرد ۱۱ماهه در سال مالی منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۱ از محل سود سهام محقق شده یک هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان درآمد داشت و میزان درآمدی که در بهمن‌ماه از خود بر جای گذاشت برابر با ۶۹ هزار میلیون ریال شناسایی کرد و همچنین "ومهان" از واگذاری سهام به سود ۲۴۷ میلیاردتومانی رسید.

همان گونه که گفته شد بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری "ومهان" در شرکت‌های غیر بورسی برابر با ۲ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان بود، بیشترین سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این دوره مربوط به «مهندسی و ساختمان صنایع نفت» با ۷۳۶ میلیارد تومان بود.

]]>
Wed, 22 Feb 2023 13:52:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog82 اخبار
تصویب افزایش سرمایه چادرملو https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog81 پیرو آگهی دعوت مندرج در روزنامه¬های کثیر¬الانتشار دنیای اقتصاد به شماره ۵۶۶۸ مورخ ۲۰/۱۱/۱۴۰۱ و جهان صنعت به شماره ۵۱۹۰ مورخ ۲۰/۱۱/۱۴۰۱، جلسه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)، رأس ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه مورخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۱، با حضور دارندگان ۳۹/۸۴ درصد از کل سهامداران شرکت و یا نمایندگان قانونی آن‌ها، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، نماینده حسابرس مستقل و بازرس قانونی، اعضاء هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت در محل مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار و امور اجتماعی، سالن تلاش به نشانی: تهران – خیابان ولیعصر – بالاتر از جام جم – نرسیده به چهارراه شهید چمران (پارک وی) تشکیل گردید.

در این جلسه پس از انتخاب آقای دکتر راعی نماینده گروه سرمایه گذاری امید، بعنوان رئیس مجمع و ناظرین آقایان سلحشوری نماینده سهام عدالت و مونسان نماینده نماینده شرکت فولاد مبارکه، خلیل زاده نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و بازرس قانونی شرکت، مهندس امیر علی طاهر زاده بعنوان دبیر مجمع و مدیر عامل شرکت، گزارشی از عملکرد و برنامه‌های اجرایی شامل عملیات استخراج، تولید و فروش محصولات و طرح‌ها و برنامه‌های آتی شرکت که بخشی از آن از محل افزایش سرمایه تامین می‌گردد به اطلاع حاضران رسانده شد و در ادامه، گزارش حسابرس و بازرس قانونی ارائه گردید و تصمیمات ذیل اتخاذ و مورد تصویب قرار گرفت.

افزایش سرمایه: مرحله اول: مجمع، با افزایش سرمایه از مبلغ ۱۱۹ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۹۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال (منقسم به ۱۹۲ هزارو ۵۰۰ سهم عادی با نام یک هزار ریالی) از محل سود انباشته موافقت نمود.

مقرر شد هیأت مدیره پس از عملی نمودن این مرحله افزایش سرمایه نسبت به اصلاح ماده «۵» اساسنامه شرکت به شرح زیر اقدام نماید:

مقرر شد هیأت مدیره برای کلیۀ سهامداران به میزان متعلقه از محل سود انباشته سهام با نام جدید منظور و در صورت ایجاد پاره سهام با رعایت حقوق سهامداران اقدامات قانونی لازم را مطابق مقررات معمول دارد.

مرحله دوم: مجمع، با انجام افزایش سرمایه از مبلغ ۱۹۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲۷۱ هزارو ۵۰۰ میلیارد سریال از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران موافقت و بر اساس ماده «۱۶۲» لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، اختیار عملی نمودن افزایش سرمایه و اصلاح ماده «۵» اساسنامه را طی مدت دو سال به هیأت مدیره تفویض نمود تا هیأت مدیره پس از اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به عملی نمودن آن اقدام نماید.

مقرر گردید هیأت مدیره حق تقدم¬های استفاده نشده و پاره سهم¬های حاصل از افزایش سرمایه را در هر مرحله و با رعایت مفاد ماده «۱۷۲» لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت و با رعایت شرایط و ضوابط قانونی سازمان بورس و اوراق بهاداردرمهلت مقرر توسط شرکت و از طریق بازار بورس عرضه و مبلغ حاصل از فروش پس از کسر هزینه¬ها و کارمزد‌های متعلقه به حساب بستانکاری سهامداران ذینفع منظور گردد.

در راستای مصوبه شماره ۱۲۸۵۱۹/ت ۵۹۷۵۹ هـ مورخ ۲۰/۰۷/۱۴۰۱ هیأت محترم وزیران و با عنایت به توضیحات ارائه شده در مجمع، هزینه کرد به مبلغ ۵,۶۳۴ میلیارد ریال به منظور اجرای مصوبۀ مذکور مورد تنفیذ قرار گرفت و مقرر گردید درخصوص مابقی مبلغ تعیین شده تا سقف ۷,۰۰۰ میلیارد ریال، هزینه کرد با رعایت صرفه و صلاح شرکت و لحاظ تمامی ابعاد مالی، استراتژیک، اجتماعی و فنی در اختیار هیأت مدیره قرار گیرد.

همچنین مقرر گردید به گونه¬ای تدبیر گردد که از بابت تأمین آب هیچ هزینه¬ای به مجموعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تحمیل نگردد.

پیرو بند «۶» صورتجلسۀ مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۸/۰۴/۱۴۰۱ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، مقرر گردید حق حضور اعضای غیرموظف هیأت مدیره از ابتدای سال ۱۴۰۱ به ازای برگزاری حداقل دو جلسه در ماه تا سقف دو جلسه قابل پرداخت باشد. حق حضور کمیته¬های تخصصی هیأت مدیره نیز به ازای برگزاری حداقل یک جلسه در ماه، حداکثر یک بار در ماه قابل پرداخت است. همچنین به پرسنل، مشاورین و هر فردی که هرگونه رابطۀ قراردادی با شرکت دارد در صورت عضویت در کمیته¬های تخصصی شرکت از تاریخ این مصوبه حق حضور تعلق نمی¬گیرد.

بر اساس همین گزارش هــدف شــرکت معدنــی و صنعتــی چادرملــو (ســهامی عــام)، از افزایــش ســرمایۀ تأمین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا شامل:

احداثِ نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ِ ۵۴۶ مگاوات به صورت EPC

احــداث کارخانــۀ فروآلیاژهــا (فرومنگنــز پرکربــن، فروســیلیکو منگنــز و فروســیلیس بــه ترتیــب ِ ِبــا ظرفیــت تولید ۲۰,۰۰۰ و ۳۰,۰۰۰، ۱۵,۰۰۰ تن در سال

احــداث خط تولید فرآورده هــای نســوز شــامل (۳۱۰ هزار تن فــرآوری انــواع مــواد نســوز ۱۸۵ هــزار تــن تولیــد انــواع آجــر، جــرم و قطعــات ویــژۀ نســوز.

احداث کارخانه اکسیژن شماره ۲ به ظرفیت ۱۵,۰۰۰ ِ نرمال متر مکعب بر ساعت به روش EP

جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایۀ شرکت‌های سرمایه پذیر.

مشارکت در افزایش سرمایۀ شرکت‌های سرمایه پذیر

جبران مخارج انجام شده بابت تحصیل سرمایه گذاری‌ها (خرید سهام و تأسیس شرکت) ِ

تحصیل سرمایه گذاری‌ها (تاسیس شرکت- در جریان).

جبران مخارج ســرمایه‌ای انجــام شــده بابــت خریــد و ســاخت دارایی هــای ســرمایه‌ای (ساختمان و تأسیســات، ماشــین آلات و تجهیــزات، وســایل نقلیــه و ...) و تکمیــل طرح‌های در دست اجرا و توسعه.

تأمین بخشی از سرمایۀ در گردش مورد نیاز شرکت به منظور تأمین سنگ آهن (استخراج و خرید).

این افزایش سرمایه از محل، سود انباشته، مطالبات حال شدۀ سهامداران و آوردۀ نقدی و منابع داخلی شرکت تامین می‌شود.

]]>
Wed, 22 Feb 2023 13:41:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog81 اخبار
سهامداران "صبا" با هم دیدار کردند/تغییر نام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در مجمع https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog80 به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی فوق العاده شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در حال برگزاری است.
بر این اساس، مجمع "صبا" با حضور ۸۸ درصد سهامداران تشکیل شد.
گفتنی است، در این مجمع درباره تغییر اساسنامه تصمیم گیری خواهد شد.
سید جواد میر طاهر، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین شرکت سرمایه گذاری کشور هستیم که امروز با تصویب سهامداران از شرکت سرمایه گذاری صبا تامین به گروه مالی صبا تامین تغییر نام خواهیم داشت و این قول را به سهامدارن عزیز می‌دهیم که بزرگترین و برترین گروه مالی کشور باشیم.
وی افزود: شرکت سرمایه گذاری صبا تامین به دلیل دارا بودن، کارگزاری صبا تامین، سبدگردان اندیشه صبا، مجوز مشاور سرمایه گذاری ذیل سبد گردان اندیشه صبا، صندوق اختصاصی بازار گردانی صبا گستر نفت و گاز تامین، کارگزاری بیمه تامین آینده، طی نمودن مراحل نهایی تامین یک شرکت واسپاری و کنترل مدیریت شرکت تامین سرمایه امین ظرفیت و پتانسیل تبدیل شدن به یک گروه مالی را دارد.

میر طاهر بیان کرد: از مزیت‌های ایجاد گروه مالی ذیل صندوق‌های زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌توان به، خدمات تامین مالی، خدمات کارگزاری در بورس اوراق بهادار، کالا و انرژی، خدمات تخصصی بیمه، ارائه خدمات مدیریت سرمایه شامل سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری مختلف، مشاور سرمایه گذاری شامل خدمات ارزش گذاری اشاره کرد.
در پایان با تصویب سهامداران حقوقی و حقیقی، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین به گروه مالی صبا تامین تغییر نام داد.

]]>
Wed, 22 Feb 2023 13:34:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog80 اخبار
حذف ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog79 به گزارش بورس نیوز، احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی اظهار کرد: عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما حذف شده و کشف قیمت از طریق مزایده در مرکز مبادله صورت خواهد گرفت، در نتیجه این اقدام باعث کاهش رانت و فساد در بازار ارز خواهد شد. ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز تنها به اقلامی مانند دارو و نهاده‌های دامی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: بند ۲ ابلاغ نظر مصوبه جلسه ۲۷ آذر ماه تصمیمات جلسه بازار ارز، در خصوص تصمیمات ارزی و وجوه حاصل از آن، شرکت‌های دولتی، شبه دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی از جمله تولیدکنندگان پتروشیمی، قیر و روانکار را ملزم کرده بود که ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور بیاورند. این مصوبه دارای ابهام بوده و صادرکنندگان مد نظر را در بلاتکلیفی قرار داده است؛ در مجموع راهکار بینابین عملیاتی و مقدور، عرضه ارز صادراتی در بازار متشکل ارزی است که از فردا اجرایی خواهد شد.

]]>
Tue, 21 Feb 2023 11:50:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog79 اخبار
میزبانی بورس کالا از ۴۳۸ هزار تن محصول https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog78 به گزارش بورس نیوز، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز میزبان عرضه ۹ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه، ۵ هزار و ۵۰۰ تن ورق سرد و ۲ هزار تن ورق قلع اندود است.

در این تالار همچنین ۸۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۴۵ هزار تن شمش بلوم، هزار و ۵۶۵ تن مس مفتول، ۳۵۰ تن مفتول آلومینیوم، ۱۲۰ تن سیم و مفتول مسی و ۱۰ کیلوگرم شمش طلا روی تابلو می‌رود.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی عرضه ۹۳ هزار و ۳۸۲ تن مواد پلیمری و شیمیایی را شاهد خواهد بود.

در تالار حراج باز ۴۷ هزار تن وکیوم باتوم و ۴۸ تن کنسانتره فلزات گران بها روی تابلو می‌رود.

تالار خودرو هم میزبان عرضه ۱۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی است.

تالار صادراتی عرضه ۷۰ هزار تن گندله، ۳۳ هزار و ۶۸۰ تن قیر، ۱۶ هزار تن شمش بلوم، هزار و ۵۰۰ تن پلی وینیل کلراید و ۳۱۶ تن اسید استیک را تجربه خواهد کرد.

در بازار فرعی ۳۰ هزار تن کلوخه باریت، ۸۱۶ تن ضایعات فلزی، ۵۰۰ تن قیر آند آلومینیوم، ۳۵۰ تن ضایعات کارتن، ۳۰۰ تن بوتادی‌ان، ۱۵۰ تن ضایعات پلاستیکی و ۱۰۰ تن گلوله آلومینایی عرضه می‌شود.

]]>
Tue, 21 Feb 2023 11:32:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog78 اخبار
شیوه فعالیت صندوق های بازارگردانی تغییر می کند https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog76 به گزارش بورس نیوز، رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اظهار کرد: در جهت تسهیل‌گری فعالیت شرکت‌های بازار سرمایه، بازنگری‌هایی در خصوص بحث حاکمیت شرکتی داشته‌ایم که از جمله آن می‌توان به عدم الزام این امر برای شرکت‌های بازار پایه فرابورس اشاره کرد.

وی مطرح کرد: حجم فعالیت صندوق‌های بازارگردانی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های پیشین به مراتب کاهش یافته است که شیوه و مدل بازارگردانی آن‌ها اصلاح خواهد شد.

عیوض‌لو ادامه داد: در اصلاح مدل عملیاتی بازارگردانی، به‌دنبال جایگزینی صندوق‌های بازارگردانی حرفه‌ای در عوض درگیر شدن منابع ناشران هستیم.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: در خصوص تناقض‌های مقرراتی نیز جلساتی را با بیمه مرکزی داشتیم و به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای در ارکان بالادستی منعقد خواهیم کرد تا تعارض منافع به حداقل برسد و هماهنگی‌های لازم مابین نهاد‌ها شکل بگیرد. همچنین این موضوع را باید از بانک مرکزی نیز دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در مورد مشکلات صنعت بانکی، کانون بانک‌ها را به‌عنوان مجرای ارتباط در نظر گرفتیم و در واقع پیشنهاد‌های مطرح شده و اقداماتی که موجب بهبود فرآیند‌های عملیاتی این صنعت می‌شود را از این طریق بررسی کردیم.

عیوض‌لو گفت: طبق آخرین بررسی‌ها مغایرت‌هایی در این صنعت وجود دارد که به همین منظور با بانک مرکزی جلساتی را برای لحاظ شدن چارچوبی استاندارد در بخش‌های نظارتی داشته‌ایم.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگرانی‌ها در نحوه تدوین لایحه بودجه، گفت: در خصوص تدوین لایحه بودجه جلساتی را در شهریور ماه سال جاری با کانون‌ها و تشکلات خودانتظام و بورس‌ها داشته‌ایم و با بررسی دغدغه‌ها و ابعاد پنهان این صنعت، پیشنهاداتی را برای اصلاحات لازم به دولت ارائه کردیم.

وی بیان کرد: بحث حسابرسی بانک‌ها مشمول اصل ۴۴ می‌شود و در این خصوص موضوع مطالبات دولت و اکچوئری به‌میان می‌آید؛ ما در تلاش هستیم که راه حل مشترکی با نهاد‌های ذی‌ربط برسیم تا بند‌هایی که شفافیت صورت‌های مالی را مخدوش می‌کند را مرتفع کنیم.

عیوض‌لو در ادامه با اشاره به تسعیر دارایی و بدهی ارزی بانک‌ها، مطرح کرد: قصد داریم با بانک مرکزی در خصوص برابری احتساب دارایی ارزی بانک‌ها با نرخ ۹۰ درصد ارز نیمایی، مکاتبه کنیم.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به دغدغه فعالان بازار سرمایه نسبت به پرداخت مالیات، بیان کرد: بحث مالیاتی شرکت‌های بورسی عمدتا نشات گرفته از سه قانون رفع موانع تولید، جهش تولید مسکن و پایانه‌های فروشگاهی است که می‌تواند تاثیر با اهمیتی بر شرکت‌ها بگذارد، حتی در مواردی می‌تواند بر عملیات شرکت‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: فروش اموال مازاد بانک‌ها به‌طبع باید با رعایت صرفه وصلاح سهامداران باشد؛ از آنجایی که موضوع منافع سهامداران به میان می‌آید، در اجرای این امر باید منافع سهامداران لحاظ بشود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس خاطرنشان کرد: درمورد مفاد قانونی مربوط به این مسئله باید بررسی‌های لازم در خصوص اثربخشی موارد قانونی بشود، در صورتی که تاثیرات لازم وجود نداشته باشد، می‌توان به اصلاح آن فکر کرد و در صورتی که اثربخش بوده باید نسبت به‌نحوه اجرای قوانین و لحاظ شدن منافع سهامداران توجه بشود.

]]>
Tue, 21 Feb 2023 09:51:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog76 اخبار
بورس بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog75 اصطلاح قیمت گذاری دستوری یا کنترل قیمت به حداقل یا حداکثر قیمت‌های قانونی تعیین شده برای کالا‌های مشخص اشاره دارد. کنترل قیمت معمولاً توسط دولت در بازار آزاد اجرا می‌شود. این فرآیند معمولاً به عنوان ابزاری برای مداخله مستقیم اقتصادی برای مدیریت مقرون به صرفه بودن برخی کالا‌ها و خدمات، از جمله اجاره، خودرو، بنزین، غذا و... به کار می‌رود. اگرچه اعمال سیاست‌های کنترل قیمت ممکن است در کوتاه مدت قیمت برخی کالا‌ها و خدمات را مقرون به صرفه‌تر کند، اما کنترل قیمت اغلب می‌تواند منجر به اختلال در بازار، ضرر برای تولید کنندگان و تغییر قابل توجه در کیفیت شود.

حمزه قوچی فرد، مدیر سرمایه‌گذاری گروه مالی کاریزما بیان کرد: فارغ از مباحث کلان اقتصادی و امنیتی مهم‌ترین موضوعی که بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد قیمت‌گذاری دستوری است. قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند در دلار ۲۸۵۰۰ تومانی صنعت پتروشیمی یا قیمت‌گذاری در برخی از محصولاتی همچون شکر، دارو و ... یا خروج محصولات ایران‌خودرو از بورس کالا نمود پیدا کند که بورس را آزار می‌دهد. در کنار قیمت‌گذاری دستوری سیاست‌های اتخاذی دولت همچون افزایش نرخ بهره هم می‌تواند بازار سرمایه را تحت تأثیر منفی قرار دهد. برای یک بازه ۶ ماهه با احتمال بسیار زیاد بهترین پیشنهاد سرمایه‌گذاری بورس بوده چراکه دلار مهم‌ترین محرک آن شناخته می‌شود و همواره بازار سهام اختلاف‌زمانی چندماهه را نسبت به آن، از خود نشان داده است. بازار سرمایه همیشه تأخیر چند ماه نسبت به نرخ رشد دلار را داشته البته که از چند ماه دیگر استقبال از مجامع نیز شروع می‌شود که موضوع بسیار مهمی است و می‌تواند به جذابیت بیش‌ازپیش بازار سهام کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ رشد دلار که در حال عبور از محدوده ۴۶ هزار تومان بوده و بازار سرمایه که هنوز با ۲۵-۲۶ هزار تومان در حال تطبیق است باید گفت که باوجود ریسک‌های همیشگی بورسی این بازار محکوم‌به رشد است. شاید به خاطر تورم موجود و صرفاً به خاطر صعود نرخ دلار این رشد حقیقی نباشد و اسمی تلقی شود. در حال با رشد نرخ دلار سودآوری یکسری از شرکت‌ها متأثر می‌شود اگر هم این اتفاق رخ ندهد، به خاطر رشد ارزش دارایی ریالی این شرکت‌ها ارزش آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به بورس نیوز گفت: به‌صورت کلی در بودجه کسری بودجه عظیم را شاهد خواهیم بود، پیش‌بینی‌ها تنها درباره مقدار آن است و دولت برای تأمین کسری بودجه ناگزیر است اقداماتی همچون افزایش نرخ حامل‌های انرژِی، افزایش نرخ بنزین و گازوئیل و افزایش انواع مختلف مالیات را انجام دهد. رشد حامل‌های انرژی، برق، گاز و ... تأثیرات منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت، ولی تأثیر غیرمستقیم ایجاد تورم و رشد نرخ ارز است که از آن سمت هم بازار سرمایه متأثر می‌شود. درمجموع مهم‌ترین محرک که تأثیر تمام محرک‌های منفی را خنثی می‌کند نرخ دلار است، ولی تاریخ بیانگر لگ زمانی تأثیر آن است. عکس این موضوع را هم شاهد هستیم هنگامی‌که دلار توقف می‌کند بازار سرمایه چند ماهی به فعالیت خود با روند قبلی ادامه می‌دهد.

]]>
Mon, 20 Feb 2023 15:19:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog75 گزارشات
بازگشت "تجلی" به روند مثبت https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog74 شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری به نزول خود در سه ماهه تابستان پایان داد و عملکرد خوبی از خود برجای گذاشت. "تجلی" از ابتدای سال مالی تا پایان آذرماه سال جاری (سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱) توانست جمع درآمد‌های عملیاتی خود را به ۳۹۷ میلیارد تومان برساند.

درآمد ۹ماهه تجلی توسعه معادن و فلزات نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش ۵۵۰ درصدی همراه بوده است. این شرکت در ۳ماهه اول سال ۱۹۹، در ۳ماهه دوم سال به منفی ۲۶ و در پاییز بیش از ۲۲۴ میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات از بخش‌های «سود سهام، سود تضمین شده، سود (زیان) فروش سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمد‌های عملیاتی» درآمد کسب کرد.

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در این دوره ۹ماهه موفق شد از بخش سود (زیان) فروش سرمایه‌گذاری‌ها میزان قابل‌توجهی درآمدزایی داشته باشد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ۸ هزار و ۷۷۲ درصدی داشته است. تجلی توسعه معادن و فلزات موفق به ثبت سود عملیاتی ۳۷۰ میلیاردتومانی شد. حاشیه سود عملیاتی در این دوره ۹۳ درصد است.

همچنین آخرین قیمت سهم "تجلی" در پایان تابستان ۱۱۹۶ ریال بود که تا پایان پاییز ۲۸ درصد بازدهی داشته است.

]]>
Mon, 20 Feb 2023 09:26:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog74 اخبار
بورس کالا میزبان ۳۰ هزار تن قیر می‌شود https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog73 به گزارش بورس نیوز، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز اول اسفند ماه میزبان عرضه ۱۴۲ هزار و ۱۰۰ تن شمش بلوم است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ هزار تن مس کم عیار، ۷ هزار و ۴۵۰ تن شمش آلومینیوم، هزار تن هیدروکسید آلومینیوم، ۶۰۰ تن شمش روی و ۴۵۰ تن بیلت آلومینیوم نیز در تالار مذکور عرضه می‌کند.

تالار سیمان هم عرضه ۱۶۷ هزار و ۳۱۰ تن سیمان را تجربه می‌کند.

در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ۴۱ هزار و ۲۵۶ تن مواد پلیمری و مواد شیمیایی روی تابلو می‌رود.

تالار حراج باز هم عرضه ۴۰ هزار تن تختال C و ۳ هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد، ۵۵۰ تن پلی وینیل کلراید و ۲۰۰ تن سولفور مولیبدن را تجربه می‌کند.

تالار صادراتی میزبان عرضه ۳۰ هزار و ۴۹۹ تن قیر و ۲۰۰ تن عایق رطوبتی است.

در بازار فرعی ۵۰۸ عدد بشکه خالی، ۸۰۰ تن تیشو، ۴۰۰ تن دودسیل بنزن، ۳۶۰ تن الیاف استیپل پلی استر، ۳۰۰ تن اتیل بنزن، ۳۰۰ تن بوتادی‌ان، ۲۰۰ تن روغن سنگین پایه قطرانی، ۱۰۰ تن اکسید مولیبدن، ۱۰۰ تن روغن نیمه سنگین پایه قطرانی، ۶۰ تن نخ فیلامنتی پلی استر و ۴۰ تن الیاف استیپل اکریلیک عرضه می‌شود.

تالار‌های مختلف بورس کالا طی روز جاری در مجموع میزبان عرضه ۴۴۷ هزار و ۷۸۵ تن انواع کالا و محصول خواهند بود.

]]>
Mon, 20 Feb 2023 09:15:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog73 اخبار
فروش بیش از ۱۶۶ هزار تن کالا در تالار صادراتی بورس کالا https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog72 به گزارش بورس نیوز، ۱۶۶ هزار و ۲۳۵ تن انواع محصول صنعتی و پتروشیمی به ارزش بیش از ۲ هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان در رینگ صادراتی بورس کالای ایران در هفته منتهی به ۲۸ بهمن فروخته شد.

در جریان معاملات هفته گذشته تالار صادراتی، بیشترین حجم معامله شده متعلق به قیر با دادوستد ۱۲۰ هزار و ۶۳۵ تن به ارزش بیش از هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان بود.

همچنین در هفته گذشته ۲۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن به ارزش بیش از ۵۹ میلیارد تومان در تالار کیش فروخته شد و ارزش فروش ۱۰ هزار تن گوگرد گرانوله بیش از ۴۲ میلیارد تومان بود.

در هفته‌ای که سپری شد، ۱۰ هزار تن شمش بلوم به ارزش ۲۲۱ میلیارد تومان دادوستد شد و فروش ۲ هزار تن می‌کاتد ارزشی بیش از ۸۶۷ میلیارد تومان را رقم زد.

علاوه بر این ۲۰۰ تن عایق رطوبتی به ارزش ۳ میلیارد تومان در تالار کیش فروخته شد.

ارزش دلاری فروش ۶۰۰ تن پلی وینیل کلراید ۶۱۸ هزار دلار (معادل ۱۷ میلیارد و ۶۱۳ میلیون تومان) بود درحالی که فروش ۲ هزار و ۸۰۰ تن روغن پایه ارزش دلاری یک میلیون و ۹۳۲ میلیون دلار معادل ۵۵ میلیارد و ۶۲ میلیون تومان را رقم زد.

]]>
Sun, 19 Feb 2023 13:10:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog72 اخبار
دادوستد محصولات زنجیره سنگ آهن https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog71 به گزارش بورس نیوز، تالار محصولات صنعتی و معدنی و تالار حراج باز بورس کالا در روز جاری درمجموع میزبان عرضه یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۰۰ تن محصولات زنجیره سنگ آهن شامل سنگ آهن دانه بندی، کلوخه سنگ آهن، گندله و کنسانتره سنگ اهن و آهن اسفنجی هستند.

بر این اساس، ۳۷۰ هزار تن گندله سنگ آهن، ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۳۰ هزار تن کنسانتره بازیافتی سنگ آهن، ۱۹ هزار و ۶۰۰ تن شمش بلوم، ۸ هزار و ۴۶۴ تن تیرآهن، ۴ هزار تن کک متالورژی، ۳ هزار و ۴۱۸ تن میلگرد، ۶۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی، ۶۰۰ تن ورق سرد خودرو و ۵۰۶ تن ناودانی در تالار محصولات صنعتی و معدنی روی تابلو می‌رود.

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز ۴۴ هزار و ۴۹۲ تن مواد پلیمری و شیمیایی عرضه می‌شود.

همچنین، یک میلیون و ۵۳ هزار و ۱۵۴ تن سیمان نیز در تالار سیمان عرضه می‌شود.

گفتتنی است، تالار حراج باز میزبان عرضه ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه، ۲۸۴ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن و ۷۵ هزار تن سنگ آهن دانه بندی خواهد بود.

تالار صادراتی عرضه ۴۴ هزار و ۸۰ تن قیر، ۱۰ هزار تن شمش بلوم، ۳ هزار تن سبد میلگرد مخلوط و ۶۶ انیدرید فتالیک را تجربه می‌کند.

در بازار فرعی هزار و ۹۰ عدد بشکه خالی، ۹۶۰ مترمکعب MDF خام، ۲ هزار و یک تن میلگرد کلاف، ۴۰ تن پلی آلومینیوم کلراید و ۹ تن ضایعات فلزی عرضه می‌شود.

تالار‌های مختلف بورس کالا در روز جاری میزبان عرضه ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۳۰ تن انواع کالا و محصول است.

]]>
Sun, 19 Feb 2023 13:07:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog71 اخبار
عرضه یک میلیون تنی سیمان در بورس کالا https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog70 به گزارش بورس نیوز، عرضه‌های سیمانی‌ها در هفته جاری از امروز (یکشنبه ۳۰ بهمن) آغاز و فردا (دوشنبه اول اسفند) هم تداوم می‌یابد. در عرضه‌های امروز، ۶۵ شرکت سیمانی در مجموع یک میلیون و ۵۳ هزار و ۱۵۴ تن انواع سیمان را روی تابلو می‌برند که نسبت به هفته قبل افزایش نزدیک ۱۴ هزار تنی داشته است. سیمانی‌ها تا هفته چهارم بهمن، در مجموع بیش از ۵۰ میلیون تن انواع سیمان را به ارزش ۳۲.۸ همت (هزار میلیارد تومان) در تالار سیمان بورس کالا فروختند.

بر این اساس، تالار سیمان در بورس کالا امروز یکشنبه ۳۰ بهمن میزبان عرضه یک میلیون و ۵۳ هزار و ۱۵۴ تن انواع سیمان از سوی ۶۵ شرکت سیمانی است. از کل عرضه‌های امروز سیمانی‌ها در بورس کالا، ۸۵۴ هزار و ۶۵۴ تن سیمان از نوع تیپ ۲، ۱۱۷ هزار تن از نوع سیمان تیپ ۱-۴۲۵، ۷۶ هزار و ۱۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۳۲۵ و ۵ هزار و ۴۰۰ تن از نوع سیمان تیپ ۱-۵۲۵ خواهد بود.

۶۵ شرکت سیمانی که امروز عرضه دارند، به ترتیب بالاترین حجم عرضه، شامل شرکت‌های بین‌المللی ساروج بوشهر، توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون)، ساروج اصفهان، آبیک، آذر آبادگان خوی، آرتا اردبیل، اردستان، ارومیه، استهبان، اصفهان، ایلام، باقران، بجنورد، پیوند گلستان، توسعه ماهان کرمان، تهران، تیس چابهار، جوین، خاش، خاکستری نی ریز، خزر، خمسه، خوزستان، داراب، دشتستان، دورود، زابل، زاوه تربت، زنجان و ساوه هستند.

همچنین شرکت‌های سیمان سپاهان، سپهر قیر و کارزین، شاهرود، شرق، شمال، صوفیان، عمران انارک، غرب، فارس، فارس نو، فراز فیروزکوه، فیروزکوه، قائن، کارون، کاوان بوکان، کردستان، کرمان، کویر کاشان، کیاسر، لار سبزوار، مازندران، ممتازان کرمان، منددشتی، نائین، نیزار قم، هرمزگان، هگمتان، یاسوج، صنایع سیمان سامان غرب، صنایع سیمان شهرکرد، صنایع سیمان گیلان سبز، صنایع سیمان نهاوند، کارخانجات سیمان لامرد و گروه صنعتی معدنی سیمان تجارت مهریز، مجتمع سیمان غرب آسیا نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که محصول خود را روی تابلو می‌برند.

]]>
Sun, 19 Feb 2023 12:45:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog70 اخبار
معرفی صنعت پتروشیمی بخش سوم https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/petro3 آروماتیک ها

در دو بخش قبلی به معرفی اجمالی صنعت پتروشیمی و همینطور زیر شاخه اوره، آمونیاک و متانول پرداختیم و در ادامه به معرفی زیر شاخه آروماتیک ها می‌پردازیم.

مواد موجود در طبیعت به دو دسته اساسی تقسیم می‌شوند دسته اول مواد معدنی (آب، خاک و ..) و دسته دوم مواد آلی (که از کربن ها شکل گرفته اند) می‌باشد، مواد آلی خود به دو دسته خطی و پارافینی تقسیم می‌شوند در گروه اول عنصر کربن به صورت خطی باهم پیوند خورده است (اوره، آمونیاک، متانول و گروه الفین ها) و در گروه دوم عنصر کربن به صورت حلقوی پیوند خورده و به آروماتیک شهرت دارند.

آروماتیک ها

آروماتیک‌ها، ترکیبات حلقوی هیدروکربنی هستند، ترکیبات آروماتیک به خصوص بنزن، تولوئن و زایلین‌ها که به اختصار به این سه ترکیب BTX گفته می‌شود که خوراک اصلی تولید تعداد بسیاری از مواد واسطه صنعت پتروشیمی هستند، و آنها نیز در ادامه زنجیره ارزش خود در تولید الیاف مصنوعی، رزین، مواد منفجره، آفت‌کش‌ها، مواد شوینده و بسیاری دیگر از مواد نقش دارند. درحال حاضر چهار شرکت پتروشیمی اصفهان ، پتروشیمی بندرامام ، پتروشیمی بوعلی سینا و پتروشیمی نوری تولیدکنندگان عمده محصولات آروماتیک در ایران هستند.

مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات آروماتیک در ایران عبارتند از:

 
نام شرکت نماد پارازایلین/هزارتن بنزن/هزارتن ارتوزایلین/هزارتن تولوئن/هزارتن
داخل بورس
پتروشیمی نوری نوری 750 330 100 *
پتروشیمی بوعلی بوعلی 400 180 30 *
پتروشیمی اصفهان شصفها 44 13 22 70
خارج بورس
پتروشیمی بندرامام * 180 230 140 *
پتروشیمی تبریز * * 55 * 2
 

محصولات آروماتیک

بنزن ،پارازایلین، ارتوزایلین و تولوئن محصولات تولیدی واحد آروماتیک است. محصول بنزن در تولید استایرن، مواد اولیه شوینده‌ها، نرم‌کننده‌ها، حشره‌کش‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود. محصول پارازایلین در تولید الیاف مصنوعی، رزین‌ها، پلی‌استرها و پلی‌اکریل‌ها استفاده می‌شود. محصول ارتوزایلین برای ساخت نرم‌کننده‌ها، سموم دفع‌آفات و رنگ به کار می‌رود و محصول تولوئن به عنوان ماده اولیه در تولید محصول بنزن مورد استفاده قرار می‌گیرد وکاربرد وسیعی در صنایع شیمیایی و سنتز داروها دارد و در تولید انواع رنگ نیز کاربرد دارد.

بنزن

بنزن سبک‌ترین آروماتیک است و یک ترکیب شیمیایی ارگانیک است که به عنوان هیدروکربن معطر طبقه‌بندی می‌شود. این ماده بی‌رنگ، سمی، سرطان‌زا و قابل اشتعال با بوی شیرین است که به سرعت تبخیر می‌شود (بوی اطراف پایانه‌های بنزین ناشی از بنزن است). مهم‌ترین کاربرد بنزن در تولید استایرن (کاربرد عمده آن در صنعت لاستیک سازی می‌باشد) و LAB (ماده پایه مواد شوینده) است. همچنین بنزن طی فرایندهایی می‌تواند به حلال‌ها و مواد دارویی تبدیل ‌شود. پنج واحد تولید‌کننده بنزن در کشور، پتروشیمی نوری ۳۳۰ هزارتن، بندرامام ۲۳۰ هزارتن، بوعلی سینا ۱80 هزارتن، پتروشیمی تبریز ۵۵هزار تن و پتروشیمی اصفهان ۱۳ هزار تن هستند. مصرف‌کنندگان عمده بنزن در کشور، پتروشیمی پارس با مصرف ۴۸۰ هزار تن، پتروشیمی تبریز ۷۹ هزار تن که بخشی از آن را خود تولید می‌کند، پتروشیمی کارون ۲۸ هزارتن، پتروشیمی بیستون ۱۵ هزارتن و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با ۱۲ هزارتن مصرف در سال هستند. ۴۹ درصد از بنزن تولیدی کشور، صرف تولید استایرن می‌شود.

پارازایلین و ارتوزایلین

زایلن‌ها در رتبه دوم میزان تولید و مصرف آروماتیک‌ها بعد از بنزن قرار دارند. زایلن‌های تولیدی، ۸۲درصد به پارازایلین، ۶ درصد به ارتوزایلین و یک درصد به متازایلین و ۱۱درصد مابقی به دیگر ترکیبات تبدیل می‌شود. در واقع چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پارازایلین است که به سمت خودکفایی و حتی صادرات به برخی از کشورهای اروپایی می‌رود. آمریکای شمالی عمدتاَ اقدام به واردات پارازایلین می‌کند. پارازایلین در ماده اولیه مواد مصنوعی، ترفتالیک اسید (ماده اولیهPET ) ، صنایع دارویی، حشره‌کش‌ها و حلال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین پارازایلین به عنوان ماده میانی در تولید پلی‌استر و فیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارازایلین در تولید پلی‌استر کاربرد دارد و پلی‌استرها نیز در صنعت نساجی و به‌عنوان الیاف مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین سبب بازار پلی‌استر ارتباط تنگاتنگی با شرایط اقتصادی هر منطقه دارد. پلی اتیلن ترفتالات از دیگر محصولات این زنجیره بوده که در صنایع بسته‌بندی برای تولید بطری‌های نوشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عدم توازن در عرضه و تقاضای پارازایلین در منطقه خلیج فارس، این منطقه را به صادر‌کننده خالص این محصول پتروشیمی ‌تبدیل کرده است. پتروپالایشگاه جزان (آرامکوی عربستان) و الزور (کویت) به ترتیب با ظرفیت‌های ۸۳۰ هزار تن و ۱.۴۰۰ هزار تن در سال پارازایلین بازیگران مهم این صنعت هستند. بزرگ‌ترین تهدید برای تولید پارازایلین برای ایران در منطقه، عربستان است (آرامکو). مجتمع پتروشیمی نوری با ۷۵۰ هزار تن در سال، بوعلی سینا با ۴۰۰ هزار تن، بندر امام با ۱۸۰ هزار تن و اصفهان نیز با ۴۴ هزار تن در سال مجموعا ۱،۳۷۴ هزار تن در سال ظرفیت اسمی تولید پارازایلین در کشور را شامل می‌شوند. همچنین چهار مجتمع نوری با ۱۰۰ هزار تن، بندر امام با۱۴۰ هزار تن، بوعلی سینا با ۳۰ هزار تن و همچنین اصفهان با ۲۲ هزار تن در سال ظرفیت سالانه ۱۵۲ هزار تن ارتوزایلین را در کشور ایجاد کرده‌اند. بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پارازایلین در کشور، پتروشیمی تندگویان با ۴۹۸ هزارتن مصرف و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ارتوزایلین پتروشیمی فارابی با ۴۸‌ هزار تن در سال است.

تولوئن

یکی از کاربردهای عمده این ماده، استفاده از آن به‌عنوان حلال در صنایع مختلف از جمله رنگ و رزین است. در منطقه آمریکای شمالی از تولوئن به مقدار قابل توجهی به‌عنوان بالابرنده عدد اکتان بنزین استفاده می‌شود. با توجه به اینکه میزان تقاضای دو آروماتیک بنزن و پارازایلین در قیاس با تولوئن بیشتر است به همین منظور بخش عمده‌ای از تولوئن حدود ۶۵ درصد به بنزن و زایلن و بخش دیگر به تولوئن دی ایزوسیانات(TDI) که در تولید روکش‌ها و پوشش‌ها، درزگیر و چسب‌ها کاربرد دارد تبدیل می‌شود. ایران نیز در دو مجتمع پتروشیمی اصفهان و تبریز قابلیت تولید تولوئن را دارد. پتروشیمی اصفهان با ظرفیت اسمی ۷۲ هزار تن در سال و همچنین پتروشیمی تبریز با ظرفیت ۲ هزار تن در سال تولیدکنندگان تولوئن در کشور هستند. پتروشیمی کارون، تنها تولیدکننده TDI کشور به ظرفیت اسمی ۴۰ هزار تن در سال است که ۲۵هزار تن تولوئن مورد نیاز خود را نیز از پتروشیمی بندرامام تامین می‌کند. مهم‌ترین منبع تامین تولوئن در جهان، ریفرمت است که ۷۵درصد از تولید جهان بر این اساس می‌باشد‌، ۲۰درصد از بنزین پیرولیز و ۵ درصد مابقی از استایرن و زغال‌سنگ.

در بخش بعدی به بزرگترین شرکت های تولید کننده محصولات آروماتیک (پتروشیمی نوری و بوعلی) می‌پردازیم.

شرکت پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد آروماتیکی جهان با ظرفیت ۵/ ۴ میلیون تن در سال، دارای دو نوع محصول اصلی و میانی است که پارازایلین، ارتوزایلین و بنزن محصولات اصلی و برش سنگین، آروماتیک سنگین، رافینیت، برش سبک، گاز مایع و پنتان، محصولات فرعی آن را تشکیل می‌دهد. محصولات فرعی این مجتمع نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خوراک‌های واحدهای الفینی و قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی نفت است. خوراک مجتمع پتروشیمی نوری، میعانات گازی و بنزین‌پیرولیز است که از پارس جنوبی و پتروشیمی جم تامین می‌شود. شرکت پتروشیمی نوری، مالک پتروشیمی هنگام است که در حال اجرا بوده و ظرفیت تولید ۱/ ۱ میلیون تن اوره را در سال خواهد داشت.

شرکت پتروشیمی بوعلی‌ سینا

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا ظرفیت ۷/ ۱ میلیون تن در سال را دارد. خوراک مصرفی آن، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از شرکت ملی نفت، شرکت پالایش نفت آبادان و پتروشیمی امیرکبیر تامین می‌شود و طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سودآور آروماتیکی نظیر پارازایلین، ارتوزایلین و بنزن تبدیل می‌شود. در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید مجتمع معادل یک میلیون و ۷۴۱ هزار تن در سال بوده که شامل پارازایلین، بنزن، ارتوزایلین، آروماتیک سنگین، برش سبک و سنگین، برش پنتان، رافینیت و گاز مایع است. سرویس‌های جانبی مورد نیاز شامل آب بدون املاح، برق، بخار و... توسط مجتمع فجر تامین می‌شود.

سایر محصولات جانبی تولیدی که در پتروشیمی نوری و بوعلی سینا یکسان است، عبارتند از برش سنگین و سبک. برش سنگین در تولید گازوئیل کاربرد دارد، ظرفیت پتروشیمی نوری ۹/ ۱ میلیون تن و پتروشیمی بوعلی ۴۸۸ هزارتن است. برش سبک هم خوراک واحدهای الفینی است که ظرفیت‌ها به ترتیب ۳۸۰و ۳۵۰ هزار تن در سال است.

]]>
Wed, 15 Feb 2023 10:59:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/petro3 مقالات
افزایش ۶۰ درصدی صادرات نفتی ایران https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog69 به گزارش بورس نیوز، گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد صادرات نفتی کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته و موفقیت دولت سیزدهم در مقابله با تحریم‌های نفتی کاملا موثر بوده است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت کشور از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت و تشدید دوباره تحریم‌ها محدود شد. هدف از این تحریم‌ها کاهش صادرات نفت ایران و پایین آوردن درآمد دولت بود؛ در حالی که آمار‌ها از کاهش شدید صادرات نفت خام ایران در دو سال پس از خروج آمریکا از برجام حکایت داشت، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این روند معکوس شد به طوری که در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۸۰ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۳۹۹ بودیم.

به تازگی گزارش جدید بانک مرکزی از شاخص‌های عمده اقتصادی شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد صادرات نفتی کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است. آماری که به وضوح موفقیت دولت سیزدهم در مقابله با تحریم‌های نفتی را نشان می‌دهد. نمودار‌های زیر، جزئیات درآمد کشور از محل صادرات نفتی را نشان می‌دهد.

البته تنها گزارش‌های رسمی داخلی نیست که از موفقیت دولت سیزدهم در افزایش فروش نفت و دیگر محصولات نفتی و گازی خبر می‌دهد. در همین رابطه بر اساس داده‌های مؤسسه کپلر (موسسه معروف تحلیلی آمار‌های کشتیرانی و حمل محموله‌های نفت خام)، صادرات نفت خام در نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی (آبان- آذر ۱۴۰۱) به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر (آذر- دی ۱۴۰۱) هم به بالاترین سطح در ۴ سال گذشته رسیده است.

در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ (زمستان ۱۴۰۰)، ایران روزانه به طور میانگین ۸۲۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت به چین صادر کرده بود که مشخص می‌شود که صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ تا پایان ماه مارس ۷۴ میلیون و ۶۳۳ هزار بشکه برآورد می‌شود. صادرات ایران به چین در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲۶۳ میلیون بشکه بوده است؛ بنابراین حدود ۲۱ درصد از صادرات نفت ایران به چین از ابتدای سال ۲۰۲۱ (دی ماه ۱۳۹۹) تاکنون، تنها در ۳ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ (زمستان ۱۴۰۰) انجام شده است.

علاوه بر این شرکت ردیابی نفتکش‌ها اعلام کرد: صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲ (نیمه دوم آبان تا نیمه اول دی ماه ۱۴۰۱) به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسید و سال ۲۰۲۳ (۱۱ دی ۱۴۰۱ تا کنون) را با فروش بالاتر به چین و ونزوئلا آغاز کرد.

افزایش صادرات نفت ایران به چین در این مدت در حالی اتفاق افتاده که برخی این رشد صادرات را ناشی از ارزان‌فروشی ایران می‌دانند و تخفیف‌های بزرگ را دلیل اقبال مشتریان به ویژه چین برای خرید نفت ایران در شرایط تحریم عنوان می‌کنند. البته همزمان، دلیل دیگر و البته متناقضی هم وجود دارد که علت افزایش درآمد نفتی کشور در دولت سیزدهم را، افزایش قیمت نفت عنوان می‌کنند و بر همین اساس، رشد حجمی صادرات نفت در دولت سیزدهم را انکار می‌کنند. اما نگاهی به آمار‌های اوپک نشان می‌دهد که قیمت میانگین نفت ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۶۰ دلار در هر بشکه بوده است. این رقم در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۹۷.۵ دلار در برآورد می‌شود که به این معنی است که ارزان‌فروشی اتفاق نیافتاده است.

رشد تولید نفت ایران با وجود تداوم تحریم‌های آمریکا نشان دهنده کمرنگ شدن تحریم‌ها در حوزه فروش نفت و موفقیت ایران در کم اثر کردن این بخش از تحریم‌های خصمانه دولت آمریکا علیه اقتصاد کشور است.

]]>
Wed, 15 Feb 2023 09:16:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog69 اخبار
بیش از ۴۰۷ هزار تن کالا مهمان تالار‌های بورس کالا https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog68 به گزارش بورس نیوز،تالارهای مختلف بورس کالا امروز چهارشنبه میزبان عرضه ۴۰۷ هزار و ۱۶۳ تن انواع کالا و محصول است.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا امروز میزبان عرضه ۶۰ هزار و ۷۱ تن میلگرد، ۲۸ هزار و ۴۹۳ تن تیرآهن، ۹ هزار تن ورق رنگی، ۵ هزار تن ورق گالوانیزه، ۲ هزار تن ورق سرد، ۴۶۶ تن نبشی و ۹۴ تن ناودانی است.

امروز و در تالار مذکور همچنین ۲۰۵ هزار تن خاک روی، ۵۰ تن مفتول آلومینیوم، ۱۵ تن بیلت مسی، ۱۵ تن اسلب مسی و ۳ کیلوگرم شمش طلا نیز عرضه می‌شود.

تالار خودرو نیز عرضه ۵۰۰ دستگاه کارا دو کابین و ۵۰۰ دستگاه کارا تک کابین را تجربه می‌کند.

در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز ۲۳ هزار و ۸۸۸ تن مواد پلیمری و شیمیایی عرضه می‌شود.

تالار حراج باز شاهد عرضه ۱۰ هزار تن وکیوم باتوم، ۵۵۰ تن منومر وینیل استات، ۴ هزار و ۴۴۰ تن استایرن منومر، هزار و ۳۸۰ تن دی اتیل هگزانول، ۳۰۰ تن تولوئن دی ایزو سیانات و ۱۴۴ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص است.

تالار صادراتی در این روز عرضه ۴۱ هزار و ۵۱۵ تن قیر، ۱۰ هزار تن گوگرد گرانوله، ۲ هزار تن مس کاتد و ۲۰۰ تن عایق رطوبتی را شاهد خواهد بود.

در بازار فرعی نیز ۴ هزار عدد ضایعات مونتاژی خودرو، ۳۲۰ حلقه چرخ خودرو ضایعاتی، ۲۱۳ عدد ضایعات بدنه‌ای خودرو، ۱۳۲ عدد ضایعات بشکه پلاستیکی، ۷۲۵ تن تسمه و نوار مسی، ۵۰۴ تن اتیل بنزن، ۴۰۰ تن دودسیل بنزن، ۲۲۸ تن ضایعات فلزی، ۱۹۸ تن سبد پروفیل فولادی، ۱۹۱ تن بیلت برنجی، ۱۵۵ تن ضایعات پلاستیکی، ۴۳ تن ورق برنجی، ۳۰ تن تسمه و نوار برنجی، ۲۹ تن لوله مسی، ۲۴ تن کامپاند پلیمری و ۱۴ تن ورق مسی عرضه می‌شود.

]]>
Wed, 15 Feb 2023 09:13:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog68 اخبار
بورس کالا شاهد دادوستد ۲۴۸ هزار تن کالا بود https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog65 به گزارش بورس نیوز، تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس کالای ایران روز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه میزبان دادوستد ۳۵ هزار و ۶۵۶ تن مواد پلیمری، ۲ هزار و ۴۹۲ تن روغن پایه و ۹۰ تن قیر بود.

بر این اساس، تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان معامله ۵۰۰ تن مس کم عیار، ۹ هزار و ۳۰۰ تن شمش آلومینیوم، ۵۰۰ تن هیدروکسید آلومینیوم، ۹۰۰ تن شمش روی، ۴۲۵ تن بیلت آلومینیوم و یک کیلوگرم شمش طلا معامله شد.

همچنین، تالار سیمان معامله ۱۱۶ هزار و ۶۸۷ تن سیمان را تجربه کرد.

تالار حراج باز  بورس کالا نیز میزبان معامله ۴۶ هزار تن تختال C و ۳ هزار و ۵۴۰ تن مس کاتد، ۵۵۰ تن پلی وینیل کلراید و ۱۹۰ تن سولفور مولیبدن بود.

در تالار خودرو هم ۴۴۶ دستگاه کامیونت فورس، ۱۰۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور و ۶۰ دستگاه کامیون کشنده فاو دادوستد شد.

تالار صادراتی معامله ۳۰ هزار و ۳۴۰ تن قیر را تجربه کرد.

در بازار فرعی هزار و ۲۰ تن الیاف استیپل پلی استر، ۲۰۰ تن بوتادی‌ان، ۲۰ تن اکسید مولیبدن و ۵۰ تن روغن نیمه سنگین پایه قطرانی فروخته شد.

در مجموع تالار‌های مختلف بورس کالا معامله ۲۴۸ هزار و ۷۱۱ تن انواع کالا و محصول را تجربه کرد.

]]>
Tue, 14 Feb 2023 10:56:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog65 اخبار
اتصال ۳۱ واحد جدید نیروگاه حرارتی https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog64 به گزارش بورس نیوز، محمد رمضانی، معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های نیروگاه‌های حرارتی کشور اظهار کرد: تاکنون پنج هزار و ۷۳۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم افزوده شده است که این اقدام از طریق سنکرون ۳۱ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت چهار هزار و ۶۹۵ مگاوات و همچنین رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت یک هزار و ۳۵ مگاوات محقق شده است.

وی ادامه داد: واحد‌های سنکرون شده جدید شامل بخش گاز نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هنگام، ایران ال‌ان‌جی (سه واحد)، قشم پاسارگاد، آریان زنجان (دو واحد)، مهتاب کویر (دو واحد)، شهید باکری، تربت‌حیدریه، فولاد بوتیا، دوکوهه و واحد‌های گازی کوچک میانرود، زاهدان (سه واحد) و صبای دهلران (چهار واحد) بوده است.

رمضانی افزود: همچنین در این مدت واحد‌های بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه، چابهار، بعثت پارس جنوبی، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد و سبلان نیز به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۷۳ هزار و ۶۹۵ مگاوات رسیده است، گفت: در حاضر ۶۱۲ واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۴ نیروگاه کشور وظیفه تولید برق پایدار برای مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند که ۶۸ درصد از این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است.

]]>
Tue, 14 Feb 2023 10:38:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog64 اخبار
افزایش ظرفیت تولید گاز کشور https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog63 به گزارش بورس نیوز، محسن خجسته مهر ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از اجرای طرح‌های ضربتی افزایش تولید گاز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد متر مکعب به ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت زاگرس جنوبی در تولید گاز کشور در زمستان نقش مهمی داشته، افزود: این منطقه نقش ارزشمندی در گازرسانی سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی ادامه داد: شرکت نفت مناطق مرکزی یک‌سوم ذخایر گاز کشور را در اختیار دارد و روزانه تا ۲۴۰ میلیون متر مکعب تولید گاز می‌تواند داشته باشد.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: بحث کلان در کشور بهینه‌سازی و بهینه مصرف کردن است و باید مصرف انرژی در صنایع را بهینه سازی کنیم. این اقدام جلوی اتلاف انرژی در صنایع و بخش خانگی را خواهد گرفت.

خجسته مهر با اشاره به اینکه بهینه سازی موضوعی فرادستگاهی و ملی است، افزود: همه باید از طریق فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر ۲۵ میلیون متر مکعب در روز بهینه مصرف شود، مجبور به محدود کردن گاز صنایع نخواهیم بود، ادامه داد: باید علاوه بر آنکه صیانتی تولید شود و صیانتی نیز مصرف کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: در راستای توسعه کشور و ایجاد اشتغال و تامین نیاز صنایع انجام خواهد شد و از این مسیر بخشی از تولید گاز را برای صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص دهیم.

به گفته خجسته مهر، در ۸ سال آینده ظرفیت تولید گاز کشور از یک میلیارد مترمکعب به ۱.۵ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: با هدفی که در دولت سیزدهم ترسیم شده به حداکثر تولید گاز خواهیم رسید.

معاون وزیر نفت بیان کرد: در زاگرس جنوبی و میدان توس و بابا قیر با سرمایه گذاری که انجام خواهد شد، ظرفیت تولید گاز، ۱۴۲ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند. همچنین با اجرای طرح ضربتی و توسعه ۱۰ میدان گازی تنها در زاگرس جنوبی ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش تولید گاز محقق خواهد شد.

خجسته مهر تاکید کرد: برای اینکه زودتر به افزایش تولید گاز برسیم از منابع داخلی شرکت ملی ایران سرمایه مورد نیاز را تامین کردیم و ۱۰ میلیون متر مکعب گاز در سال ۱۴۰۲ و ۱۰ میلیون متر مکعب نیز در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید گاز از این منطقه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه با بخش خصوصی مطالعه ۱۳ میدان و بررسی فشار افزایی را در دستور کار داریم، گفت: فاز دوم پالایشگاه فراشبند نیز در حال انتخاب پیمانکار است.

]]>
Tue, 14 Feb 2023 10:23:00 +0330 https://ebrazonline.ir/blog/2023/02/blog63 اخبار